4 فوریه 2024- بر اساس تحقیقات جدیدی که امروز در ژورنالHypertension ، مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، تیرزپاتید داروی جدید کاهش وزن به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک (عدد بالایی فشار خون) را در تقریباً 500 بزرگسال چاق که حدود هشت ماه این دارو را مصرف کردند، کاهش داد.

فشار خون سیستولیک، یا بالاترین عدد در خوانش فشارخون، پیش بینی کننده قوی تری برای مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی نسبت به فشار خون دیاستولیک یا عدد پایین در خوانش فشارخون، است. بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا از بیماریهای قلبی و سکته در سال 2024 ، بیش از 122 میلیون بزرگسال در ایالات متحده یا 47 درصد از بزرگسالان به فشار خون بالا مبتلا هستند و تقریباً 42 درصد از بزرگسالان چاق هستند.

تیرزپاتید، با تقلید از دو هورمون متابولیکی شامل آگونیست گیرنده پپتید-1شبه گلوکاگون (GLP-1)و همچنین آگونیست گیرنده پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز (GIP) در بدن عمل می کند. این هورمون ها ترشح انسولین و حساسیت به انسولین را پس از خوردن غذا تحریک می کنند. تاکنون مشخص شده است که آنها با هم به تنظیم سطح قند خون بدن، کاهش سرعت هضم و کاهش اشتها کمک می کنند، که باعث می شود فرد احساس سیری بیشتری کند و کمتر غذا بخورد که منجر به کاهش وزن می شود. در مقابل، یک داروی دیگر کاهش وزن به نام سماگلوتید فقط دارای هورمون GLP-1 است و حاوی آگونیست گیرنده GIP نیست.

در سال 2022، سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)، تیرزپاتید را برای درمان دیابت نوع 2 تایید کرد. در اواخر سال 2023، این سازمانهمچنین آن را برای مدیریت مزمن وزن برای افراد چاق (شاخص توده بدنی 30 کیلوگرم بر متر مربع یا بالاتر) یا دارای اضافه وزن (شاخص توده بدنی 27-29 کیلوگرم بر متر مربع) که حداقل از یک مشکل سلامتی مرتبط با وزن رنج می برند- مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2 یا کلسترول بالا- تأیید کرد.

دکتر جیمز دی لموس، سرپرست تیم تحقیق، دارنده ی کرسی قلب و عروق و استاد پزشکی در مرکز پزشکی UT Southwestern در دالاس، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که درمان چاقی با داروی کاهش وزن تیرزپاتید ممکن است یک استراتژی مؤثر برای پیشگیری یا درمان فشار خون بالا باشد. اگرچه تیرزپاتید به عنوان یک داروی کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته است، کاهش فشار خون در بیماران ما در این مطالعه قابل توجه بود. در حالی که مشخص نیست که تاثیر بر فشار خون به دلیل دارو بوده یا کاهش وزن شرکت کنندگان، فشار خون پایین تر اندازه‌گیری‌ شده در گروه تحت درمان با تیرزپاتید با تاثیر بسیاری از داروهای فشار خون بالا، رقابت می‌کند.

تحقیق حاضر، یک مطالعه فرعی برنامه ریزی شده شامل 600 شرکت کننده از مطالعه کاهش وزنSURMOUNT-1 ، برای تعیین تأثیر داروی تیرزپاتید بر فشار خون بود. این مطالعه فرعی برای ارزیابی اثرات تیرزپاتید بر سطح فشار خون با پایش 24 ساعته ی فشارخون بصورت سرپایی در افراد چاق اما بدون دیابت نوع 2، طراحی شد.

شرکت کنندگان دارونما یا یکی از سه دوز تیرزپاتید( 5 میلی گرم، 10 میلی گرم یا 15 میلی گرم) را دریافت کردند. حدود یک سوم از شرکت کنندگان گزارش دادند که در ابتدای مطالعه فشار خون بالایی داشتند و یک یا چند داروی فشار خون مصرف می کردند. هنگامی که این مطالعه فرعی شروع شد، همه شرکت کنندگان دارای سطوح فشار خون کمتر از 140/90 میلی متر جیوه بودند و اگر از داروهای فشار خون استفاده می کردند، باید حداقل سه ماه از داروهای فشار خون خود استفاده می کردند. این مطالعه فرعی شامل شرکت کنندگانی با فشار خون بالا و یا فشار خون طبیعی بود.

این مطالعه از دسامبر 2019 تا آوریل 2022 انجام شد و نتایج شرکت کنندگان پس از 36 هفته مصرف تیرزپاتید، به شرح زیر بود:

· برای شرکت کنندگانی که 5 میلی گرم ، 10 میلی گرم و 15 میلی گرم تیرزپاتید مصرف می کردند، میانگین کاهش فشار خون سیستولیک به ترتیب 7.4 میلی متر جیوه، 10.6 میلی متر جیوه و 8.0 میلی متر جیوه بود.

· اثرات تیرزپاتید در کاهش فشار خون در طول روز و شب مشهود بود. فشار خون سیستولیک شبانه، پیش بینی کننده ی قوی تری برای مرگ قلبی عروقی و مرگ ناشی از همه علل نسبت به فشار خون روزانه است.

کاهش فشار خون سیستولیک در میان زیر گروه‌های شرکت‌کنندگان در مطالعه که بر اساس عوامل دیگری از جمله سن، جنس، شاخص توده بدنی و عوامل خطر مرتبط با فشار خون بالا طبقه‌بندی شده بودند، ثابت بود.

یکی از محدودیت‌های این مطالعه ی فرعی، بررسی تنها زیر مجموعه‌ای از 2539 شرکت‌کننده اصلی SURMOUNT-1 بود. پایش فشار خون سرپایی تنها در دو نقطه ی زمانی در ابتدای تحقیق و در هفته ی 36ام اندازه گیری شد؛ و اندازه گیری ها فقط یک بار در ساعت در شب انجام شد تا بار شرکت کنندگان در مطالعه به حداقل برسد. علاوه بر این، تغییرات در دریافت غذا و دفع سدیم ادرار 24 ساعته ارزیابی نشد، به این معنی که سهم تغییرات رژیم غذایی از جمله مصرف نمک یا سایر تغییراتی که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند ناشناخته است و نمی توان آنها را تخمین زد.

به طور کلی، داده‌ها در مورد این داروی کاهش وزن جدید بویژه تاثیر آن بر بهبود بسیاری از عوارض قلبی متابولیکی چاقی از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و دیس‌لیپیدمی، دلگرم‌کننده است. دکتر مایکل ای هال رئیس مرکز پزشکی دانشگاه می سی سی پی در جکسون، گفت: این اثرات مفید به صورت فردی مهم هستند، بسیاری از این عوارض مرتبط با چاقی به طور هم افزا با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط می باشند.

مطالعات تکمیلی برای تعیین تاثیر طولانی مدت این دارو بر حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی و نارسایی قلبی ضروری خواهد بود. همچنین، لازم است مطالعاتی برای بررسی وقایعی که بعد از قطع داروهایی مانند تیرزپاتید برای فشار خون می‌افتد، انجام شود. باید مشخص گردد که پس از قطع این دارو آیا فشار خون به مقدار قبلی باز می گردد و دوباره بالا می‌رود یا پایین باقی می ماند؟

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240205/New-weight-loss-drug-may-be-an-effective-strategy-for-preventing-or-treating-high-blood-pressure.aspx